Affordance

Fernando Santamaría, a la seva presentació El uso del móvil para el aprendizaje, explica que un dels aspectes útils a l’hora de dissenyar l’aprenentage mòbil és «explorar las affordances de las tecnologías móviles».

No és senzill traduir el terme affordance, ni explicar-lo. Us presentem uns enllaços que pensem que us poden ser útils:

 A La recerca sobre la docència a la universitat: l’ús d’entorns electrònics en l’educació superior, de Begoña Gros i Paul Kirschner, suggereix el terme prestació. Us en citem el fragment següent, extret de la dita font:

«Es tracta d’un terme que va encunyar el 1975 J. J. Gibson, dins la psicologia ecològica, per explicar la visió —com veiem alguna cosa i com reaccionem davant d’això— sense tenir en compte el processament cognitiu. En primer lloc, diem que tenim una acció recíproca. […] En segon lloc, hi ha una parella percepció-acció. Veus alguna cosa i en conseqüència desenvolupes una acció.»

Tot seguit aquest text ens posa una sèrie d’exemples que aclareixen aquest plantejament.  Per exemple, pensem en un reproductor de vídeo…

«[…] molts infants l’han emprat per posar-hi els entrepans. El mateix artefacte, diferents usuaris: diferent prestació. Aquesta és la base. Reaccionem a alguna cosa.»

Us recomanem també la lectura següent: Affordances and Design, de Don Norman: article que enfoca el tema des de la perspectiva del disseny gràfic.

Sembla que un dels punts d’èxit de la tecnologia i les seves diferents aplicacions és tenir en compte aquest aspecte.

Anuncis

2 pensaments sobre “Affordance

  1. Marga diu:

    Afortunadament som éssers amb sentiments 🙂

    M’ha fet recordar un programa a on es xerrava de la creativitat, que crec que està molt relacionat amb el concepte que es tracta a aquesta entrada. Al video de la pàgina que enllaç més avall s’explica cóm i per què disminueixen el número de possibilitat que es troben segons l’edat de la persona que contesta a la pregunta, quantes utilitats sabries donar-li a un clip?

    En aquest blog trobareu, de segur, moltes apps que inicialment no estaven dissenyades amb finalitat educativa, però que s’estan utilitzant com a suport per a l’aprenentatge. Com es comenta a aquesta entrada, qualcú ha trobat l’affordance o la prestació que cobreix determinada necessitat educativa i tot això gràcies a la nostra creativitat innata. El pensament divergent fa que trobem solucions intel·ligents i de vegades inesperades als nostres problemes i reptes diaris.

    http://www.elinvernaderocreativo.com/la-creatividad-redes-elsa-punset/

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s